Akupunktur nedir?

3000 yıldır gelişerek varlığını sürdüren Akupunktur felsefesinde, insan yaşayan evrenin bir parçası olarak kabul edilir ve her şeyin içinde varolan evrensel gücün insanın da içinde bulunduğuna inanılır. “Chi” adı verilen bu enerji insan vücudunda “meridyen” denilen kanallarda dolaşır. Yaradılış itibariyle mükemmel olan bu enerji dengesi,  iç ve dış bazı patojenik faktörler (stres, travma, yanlış beslenme, ısı, soğuk, rüzgar vs) ile bozulursa  ya da engellenirse hastalıklar oluşmaya başlar.
Akupunktur tedavisi bu kanallarda oluşan enerji dolaşım engelini ortadan kaldırarak dengeyi sağlamak yolu ile hastalıkları önlemeyi ve tedavi etmeyi sağlar.

İnsan vücudunun kendi kendini onarım gücü çok yüksektir. Vücudumuzda bu gücü harekete geçiren belli uyarı noktaları vardır ve bunlara akupunktur noktası denir. Nasıl telefonumuzda belirli sayılara basarak belirli insanları arıyorsak, her akupunktur noktasının etkilediği belirli fonksiyon ve organlar vardır. Bu noktalar uyarılarak vücudumuzda enerji dolaşımı normale döndürülür ve hastalık hali ortadan kaldırılır. Böylece vücut dışarıdan ilaç veya herhangi bir kimyasal desteğine gerek duymadan,  yaradılıştan gelen kendi gücüyle hastalığın ortadan kalkmasını sağlar. En önemli özelliği hiç bir yan etkisinin olmamasıdır.

Batı tıbbının bir alternatifi değil, bir tamamlayıcısıdır ve hızla önemli bir parçası olacağı şüphe götürmezdir. Gelecek enerji tıbbınındır cümlesi Amerika ve Avrupa kliniklerinde her geçen gün daha fazla dile gelmektedir.

Akupunkturun kendine has nabız, dil, göz değerlendirmeleri, fizik muayene ve hikaye alma teknikleri olmakla birlikte, hastalığın özelliğine göre gerekli film, tetkik ve konu ile ilgili uzman konsültasyonları sağlanmadan tedaviye başlanmaz. Akupunktur felsefesi insanın zihinsel, duygusal, fiziksel bulgularını ruhu ile birlikte ele alır. Holostik bir yaklaşımdır.
Bahsettiğimiz enerji akımları akupunktur felsefesinde vücutta yin ve yang adı verilen birbirine zıt, ancak uyum içinde iki enerji ile sembolize edilir. Bunu gösteren ambleme Taiji (büyük ikilem) denir.
Siyah Yin’i, beyaz Yang’ı simgeler. Ancak Yin’in içinde Yang, Yang’ın içindede Yin vardır. Yin ve Yang’ın dengelenmesi normalliğe, dengenin bozulması ise anormalliğe yol açar. Dengesiz Yin ve Yang, denge arayışı içinde sürekli kendilerini değiştirirler. Bu  dengenin sağlanmasına akupunktur doktoru ilgili noktaları iğneleyerek destek olur. Amaç dengeyi sağlamak iyileşme ve huzura ulaşmaktır.

Akupunktur nasıl uygulanır?

Öncelikle hasta akupunktur doktoru tarafından fizik muayene, detaylı hikâye,, akupunktur tanı yöntemleri (dil, göz, cilt, nabız değerlendirmeleri) ile değerlendirilir. Şikayetçi olunan hastalıkla ilgili tetkikler (Röntgen, CT, MR, kan ve idrar tektikleri, ilgili hastalıkla ilgili uzman doktor konsültasyonları) değerlendirilir. Tanı konulup tedavi şekli belirlenir. Amaç ne şekilde olursa olsun tedavinin gerektiği noktaları uyarmaktadır. En yaygın yöntem iğneleme olmakla birlikte, laser, elektriksel uyarı (elektro akupunktur), akupressör (masaj), moxa (ısı), yöntemleri uygulanabilir. Kullanılan iğneler kıl inceliğinde ve çok sivridirler. Bu nedenle acı hemen hemen hiç hissedilmez.
Engel bir durum yoksa yüzüstü ya da sırtüstü yatarak uygulama yapılır. Çok çeşitli iğne kullanımları vardır. En yaygın kullanılan steril çelik (disposable=bir kullanımlık) iğnelerdir. Bazı durumlarda altın ve gümüş iğnelerde kullanılabilir. Çoğunlukla akupunktur iğnelerinin uygulanmasını takiben hasta sakin bir odada ortalama 20 dakika tedavi altında kalır. Süre hastalığa ve duruma göre artıp, azalabilir.

Akupunkturda seansların sayısı, hastalığın tipi, süresi ve hastanın yaşına göre değişir. 2-3 seansta çözülebilecek problemler olduğu gibi, 40 seans veya üstü uygulama ihtiyacı olabilecek hastalıklar da vardır.
Kulak akupunkturunda 7-10 gün kalan kalıcı iğneler (ASP) daha çok benim tercihimdir.
Çocuk hastalar, iğne fobisi olanlar ve çok yaşlı hastalarda laser uygulamaları öncelik kazanabilir.

3000 yıldır kullanılan asıl akupunktur uygulaması vücut akupunkturu olmakla birlikte, 1950’lerden beri Fransız Dr. Nogier’in (kliniğinde çalışma onuru duyduğum) geliştirdiği kulak akupunkturu ve diğer mikrosistem akupunkturları (el,ayak,yüz gibi) her geçen gün gelişmektedir.