Kadın infertilitesinde ana nedenler anatomik bozukluklar, hormonal dengesizlikler, tüplerde geçiş bozuklukları, çikolata kistleri, polikistik over, yumurtalık yaşlanması, kötü yumurtlama cevaplı yumurtalıklar gibi endenler olabilir. Ayrıca kronik hastalıklar ve bağışıklık sistemi sorunları da üremeyi çok ciddi etkileyen faktörlerdir.

Altta yatan patolojiye göre ilaç ya da cerrahi tedaviler planlanabilir. Aşılama, tüp bebek gibi yardımla üreme yollarına başvurulabilir.

YUMURTAYI BOZAN EN YAYGIN ÇEVRESEL NEDENLER VE DÜZELTENLER

Hormonal ve kimyasal maddeler kullanılarak üretilen gıdalar mutfağımıza asla girmemelidir. Tüm besinler mevsiminde yenmeli ve kaynağından emin olunmalıdır.

Bozulmayan gıdalar bizi bozarlar sözüne cidden inanırım. Raf ömrü çok uzun olan gıdalardan uzak durulmalıdır.Ağır metal, toksin, xenoöstrajen içeren gıda, kozmetik, kişisel hijyen ürünleri ve ambalajlardan özellikle uzak durulmalıdır.

Sigara, alkol ve nargile türevi maddelerden mümkün olduğunca uzak durulmalı, hatta bırakılmalıdır.

Antioksidan kapasitesi yüksek meyveler, sebzeler, koyu kırmızı, mor, yeşil gıdalar bolca tüketilmeli

Soğan içerisindeki flavanoidler, yumurta sayısı ve rahim içi doku (endometrium) gelişiminde olumlu etki sağlarlar. Soğan kürlerinde demleme usülü kullanılması başarıyı artırır.

Aşırı kilo ve 90 cm’nin üstünde göbek çevresi, östrojen dominansını artıracağından yumurta ve endometrium üzerine negatif etki yapar. Metabolik dengeyi gözeten bilimsel bir beslenme düzeni ile kilo verilmesi yumurta kalitesini ve gebe kalabilme oranlarını anlamlı ölçüde artırır. Özellikle PCOS (polistik over sendromlu) hastalarda ve otoimmünitesi problemli hastalarda kilo verme ve barsak sağlığında düzelme ile kendiliğinden gebe kalabilme ve mutlu sürprizler sıklıkla karşımıza çıkmaktadır.

Stres her zaman olduğu gibi en büyük düşmanlarımızın başında geliyor. Artmış kortizol seviyeleri dolaylı olarak yumurta ve endometrium üzerinde olumsuz etki yaparlar. Bu durumda akupunktur ve ozonterapinin etkin katkısını da hatırlatmadan geçemeyeceğim. Artmış stresin vücudun her alanında yarattığı yıkıcı etkiyi akupunktur ve ozon tedavisi mükemmel bir şekilde dengeler.

• B kompleks vitaminler özellikle B6 vitamini yumurta gelişiminde çok etkilidir.
  • C vitaminin antioksidan özelliği yumurta kalitesinin arttırılmasında, sağlıklı bir gebelik elde edilmesinde çok etkilidir. Günlük 1000 mg’lık C vitamini bu konuda yeterli olacaktır.
  • E vitamini dozuna dikkat etmek koşuluyla yumurta kalitesini artırır.
  • D vitamini ve K vitamini birlikte gebe kalmak isteyen her kadına verilebilir.
  • Çinko eksikliği gebe kalmadan önce mutlaka tamamlanmalıdır. Gebelik öncesi 3 ay günde 45 mg çinko, yumurta kalitesi ve rahim duvarı sağlığı için yeterlidir.
  • Selenyum antioksidan özelliği ile yumurta üzerindeki oksidan etkiyi dengelemektedir. Soğan ve sarmısakta bolca bulunur. Günlük 100 mg kullanımı yeterlidir.
  • Folik asit, gebe kalma, yumurta kalitesi ve bebekte ortaya çıkabilecek nörolojik problemlerin önlenmesinde mutlaka kullanılması gereken bir üründür. Her kadın gebe kalmayı planladığı yıl boyunca kullanmalıdır.
Kadın Infertilitesinde Bitkisel Tedaviler
  • CİVAN PERÇEMİ (A. MILLEFOLIUM) : Adet düzensizliği, aşırı ağrılı adet gören hastalarda uygundur. Gebe kalındıktan sonra kullanımı sakıncalıdır.
  • ASLAN PENÇESİ TESTERE DİŞLİ (ALCHEMILLA VULGARIS) : Testere dişli aslan pençesi hipofizden salınan FSH, LH hormonlarının dengelenmesini sağlar. Yüksek FSH, LH’ı düşürür, yumurtlamayı destekler. Östrojen hormonun miktarını ve etkilerini artırarak rahim içi duvarının sağlıklı gelişimini destekler. Ekstratları, yağları ya da çayları kullanılabilir. Çay kullanımında bitki hasadının 1 yıldan eski olmaması önemlidir. Yoksa etken madde azalır. Günde 2 ya da 3 kez 4 gr testere dişli aslan pençesi şeker ve ek madde konmadan çay olarak tüketilir. Kür üç aya kadar uzayabilir.
  • ÇOBAN ÇANTASI (CAPSELLA BURSA-PASTORIS) : İçeriğinde bulunan flavonuidler, potasyum ve saponinler ile adet düzenleyici olarak etki gösterir. Hormonal dengeyi sağlar ve özellikle germ hücre hormonal reseptör duyarlılığını artırır. Böylece yumurta ve rahim içi doku (endometrium) gelişimine katkı sağlar.
  • HAYIT (VİTEX AGNOS CASTUS) : Hayıt etkisini hipotalamo-hipofizer alanda LH lehine etki gösteriyor. Estrojen / progesteron dengesinde progesterondan yana etki gösteriyor. Dopaminerjik reseptörler üzerine etkisi ile latent hiperprolaktinemi olguları ve buna bağlı infertilite olgularında da faydalı bulunmuş. İnfertilitede etkisi dışında PMS hastalarında 3 aylık kullanımla hastaların % 81’inde şikayetlerin anlamlı ölçüde azaldığı saptanmış. Östrojen dominansı, hiperprolaktinemi, PMS (aslında bir östrojen dominans tipidir) durumlarında vitex agnus castus çok etkilidir.

FİTOTERAPOTİK TEDAVİLERE EK OLARAK KULLANILAN HOMEOPATİK REMEDİLER YUMURTA VE ENDOMETRIUM ÜZERİNDEKİ NEGATİF ENERJETİK YÜKLERİ TEMİZLEYEREK YAPILAN TÜM TEDAVİLERİN ETKİNLİĞİNİ ARTIRIR. (ÇOK ÖNEMLİ BİR DİP NOTTUR.)